Chlieb a zdravie

Kváskový chlieb je jednoznačne zdraviu prospešný. Jeho konzumácia podporuje zdravú črevnú mikroflóru a zabraňuje premnoženiu zdraviu škodlivých mikroorganizmov. 

  • Probiotické kultúry posilňujú imunitu, zlepšujú peristaltiku čriev a predchádzajú zápche. Dlhá doba fermentácie, počas ktorej sa bielkoviny rozkladajú na aminokyseliny, spôsobuje že chlieb je ľahko stráviteľný. A až po takto dlhej fermentácii dokáže človek využiť mnoho minerálnych látok obsiahnutých v múke. Vďaka kvásku sa v ceste nachádzajú aj aminokyseliny, ktoré si ľudské telo nedokáže samo vyrobiť a neboli obsiahnuté ani v pôvodnom zrne. Kváskový chlieb čistí krv, je zvlášť vhodný pre ľudí trpiacich akné, v tele sa nevytvárajú podmienky pre vznik kožných chorôb a mykóz a je prospešný nervovému systému. Napomáha chrániť organizmus pred rakovinou hrubého čreva a konečníka. Pečivo vyrobené z kvásku je cenným zdrojom vitamínov, najmä niacinu a ryboflavinu, ktoré sú hybnou silou mnohých životných procesov. Kyselina mliečna, ktorá sa tvorí pri kvasení, vytvára typickú chlebovú arómu a prirodzene chlieb konzervuje. Jeho konzumácia bráni tvorbe hlienu, a ten ako je známe, je hlavou príčinou chorôb, ktoré chronicky trápia dnešnú ľudskú populáciu
  • Kváskový chlieb sa pripravuje bez použitia droždia

  • Kysnutie zabezpečí kvások, ktorý sa pripraví iba z vody a múky. Po zmiešaní vody a múky začne zmes prirodzene kvasiť. Pri kvasení vzniká kyselina mliečna (produkt mliečnych baktérií), ktorá vytvára typickú chlebovú arómu a prirodzene chlieb konzervuje. Preto chlieb dlhšie vydrží než kvasnicový a nepodľahne tak rýchlo plesniam. Mliečne baktérie produkujú aj antibioticky účinné látky, ktoré posilňujú črevnú mikroflóru a našu imunitu. Kváskový chlieb je aj ľahšie stráviteľný ako chlieb pripravený s použitím kvasníc.

Príprava kvásku:           

  • Múku a vodu zmiešame vo vysokej keramickej mise, prikryjeme priedušnou tkaninou a odložíme na teplé miesto s rovnomernou teplotou. Ideálne je 25-30 °C. Kvások je citlivý na výkyvy teplôt. Tento zákvas musí stáť 3 dni a každý deň ho 2-3 krát premiešame, prípadne "dokŕmime" pridaním múky. Po 3 dňoch máme silne nakyprené cesto s typickou kyslastou vôňou

Príprava chleba:                         

  • Pripravený kvások zmiešame s múkou a ostatnými surovinami. Cesto miešame aspoň 15 minút. Má byť vláčne (po vymiesení si odložíme asi 300g cesta, rozdelíme na viac kúskov, pomúčime necháme oschnúť a môžeme použiť na ďalšie pečenie.) Vymiesené cesto necháme kysnúť cez noc na teplom mieste. Chlieb je správne vykysnutý, ak sa dostane až na okraj ošatky a cesto pruží. Vykysnutý chlieb opatrne preklopíme na zohriaty plech vystlaný papierom na pečenie.      
  • Vložíme do vopred vyhriatej rúry, pečieme pri 220°C - 180°C  30 - 50 minút. 
    Rúra musí byť pred pečením rozohriata na maximum 250°C a tesne pred vložením chleba vylejeme na dno rúry pohár vody. Rúru stiahneme na 220°C, pečieme pri tejto teplote 10 minút a potom dopekáme pri 180°C. To, či je chlieb upečený napovie hnedá kôrka, alebo zaklopanie na kôrku zo spodu. Ak bude chlieb vydávať dutý zvuk, je upečený. Po upečení necháme chlieb mierne vychladnúť na mriežke a potom zabalíme do vlhkej utierky, aby kôrka rýchlo nestvrdla.
  • Ak pečieme chlieb z kvásku pripraveného a odloženého pri poslednom pečení, postupujeme nasledovne: uschnuté cesto 100g zalejeme 1 dl teplej vody a necháme cez noc stáť na teplom mieste. Ráno premiešame a necháme stáť ešte do večera. Večer si pripravíme cesto na chlieb podľa predchádzajúceho receptu. Chlieb z celozrnnej múky je ťažší, nevytvorí sa toľko pórov v striedke, avšak  je zdravší. 
  •  ZDROJ: BIOMILA Myjava

GLIADIN A KASEIN.

Tieto  dve  lepivé  a  mazľavé  látky  predstavujú  skryté  a  stále  podceňované  nebezpečenstvo. Vstupujú každodenne do tela so všetkým, čo obsahuje mlieko a pšenicu.

  • Lepok gliadin je pšeničná bielkovina  a  kasein  je  mliečna  bielkovina.  Lepí  sa  na  stenu  čreva  a  tam  degeneruje,  klky  sa strácajú, je sťažené prijímanie živín a vylučovanie škodlivín. Stenou poškodeného čreva postupujú tieto dve lepivé bielkoviny do krvi  a tak do  celého tela. Krv hustne  a prenos  živín  a kyslíku sa zhoršuje. Lepia na seba látky ktoré by mali telo opustiť a nedovolia im to. Ukladajú sa v celom tele  a  tvoria skládku  odpadu,  nádory,  upchávajú  cesty,  kadiaľ  má  prúdiť  život,  krv  a  miazga, spôsobujú  zápchu,  nadváhu,  únavu, slabú  kondíciu  a funkciu  orgánov, stoja  na  počiatku  bolesti a  chorôb.  Akonáhle  vyradíme  z  jedálneho  lístka  pšenicu,  mlieko  a  výrobky  z  nich,  výrazne             a takmer  zo  dňa  na  deň  sa  zlepší  kondícia  i  zdravie.  Zvlášť  potrebné  a  žiadané  je  to   u  deti! Zahlienenie zo začiatku vzrastie, telo sa rýchle zbavuje uloženého lepku a kaseinu (eliminuje) a potom  zahlienenie  zmizne. Zo  zahlienením  zmiznú  aj  zápaly  a sklon k nim,  zlepší sa odolnosť, vitalita, kondícia. Pomaly  zmiznú rôzne novotvary, bradavice,  cysty, nádory, hrčky,   zatvrdliny, stuhnutosť, bolesť svalov a kĺbov atd., ustúpi zápcha.
  • Môže sa maslo, smotana, naklíčená pšenica. Namiesto pšenice používame raž, jačmeň a ovos ­ tam je málo lepku s nízkou lepivosťou. Pšeno, pohanka a kukurica lepok nemajú vôbec. Múka z týchto zŕn nahradí pšeničnú múku pri varení a pečení . Ražný kvasený chlieb obsahuje malé množstvo ražného lepku sekalinu, ktorý je dobre trávený vďaka vysokému obsahu vlákniny v chlebe. Ten je ale potrebné dôkladne a dlho požuť, aby už v ústach došlo pôsobením ptyalinu k oddeleniu škrobu a zostávajúceho sekalinu, ktorý sa viaže na vlákninu.
  • Vyskúšajte obmedziť až celkom vysadiť pšeničnú a mliečnu stravu. Neprináša to žiadne riziká ani veľké odriekanie. Výsledky posúďte sami. Ručne vyrábaný, čistý, prírodný, ražný, kváskový, kvasený,  chlieb  obsahuje len celé ražné zrno, rascu,  ľan,  slnečnicu,  morskú  soľ  a  mäkkú  vodu.  Nič  viac!  Prechádza  prírodným  procesom trojstupňového  kvasenia  a  mliečneho  kysenia. Tak  je  časť  škrobu  a  lepku  rozložená  na jednoduchšie, ľahšie stráviteľné cukry a aminokyseliny.
  • Najlepšie je chlieb jesť 2­3 deň po upečení, kedy  je  ukončený  proces fermentacie  a rozloženia vlhkosti. Skladujte ho  v  chlade,  na  vzdušnej podložke vo vzdušnom obale, alebo bez obalu, i po týždni je dobrý.
  • Na dlhšiu dobu sa zmrazuje, najlepšie krájaný. Rozmrazíte si ho len toľko, koľko potrebujete. Zmrazením nestratí vôňu, chuť, ani  ostatné vlastnosti. Chlieb je potrebné veľmi  dôkladne požuť  a  presliniť,  nejesť veľa naraz  a zvykať si postupne.
  • Môžete z neho urobiť polievku a dochutiť ju zeleninou a korením, naparené krajíčky  použiť  namiesto  knedlí, dobré sú  aj hrianky.   Kvasený  chlieb    čistí   steny  čriev  a tak zlepšuje  ich schopnosť  prijímať  živiny  a  vylučovať škodliviny.  Vysoký  obsah  vlhkej  vlákniny zaručuje dostatočnú vlhkosť trávenej hmoty v hrubom čreve a tak odstraňuje rýchle a prirodzene zápchu. Vláknina  viaže škodlivé látky  a  odvádza ich  z tela. Taktiež  uľahčuje trávenie malého množstva ražného lepku sekalinu, ktorý v  chlebe  zostal po vykysnutí. Sekalin je omnoho menej škodlivý, ako  pšeničný  lepok  gliadin.  
  • Raž  na  rozdiel  od  pšenice  neprispieva  k  tvorbe  tukov  a  hlienu  a obmedzuje sklon k prejedaniu. Prirodzene sa chudne. Kvasený chlieb má všetkých päť základných chutí. Spoločne zo zeleninou tvorí dobrý základ jedálneho lístka jeho priaznivé účinky  pocítite už po  niekoľkých  dňoch.  Pôsobí  proti    nadváhe,  zápche,  zahlienení,  zápalom,  zvyšuje  odolnosť  a vitalitu.  Je  ale,  nevyhnutne  obmedziť  spotrebu  ostatných  výrobkov  z  obilia  a  mlieka,  kde  sú škodlivé lepivé bielkoviny pšeničný lepok gliadin a mliečna bielkovina kasein. Spoločne s tvrdou vodou sú to najhoršie zložky našej stravy. Upchávajú a zanášajú po celé roky telo a sú jednou z hlavných príčin vzniku civilizačných ochorení. Prírodné procesy kvasenie a kysnutie neprebiehajú vždy rovnako  a tak sú  kyslosť  a  nakysnutie  chleba    premenlivé. Náš  kváskový ražný  chlieb je výrobok  z najlepších,  ekologicky  pestovaných  surovín.
  • ZDROJ: Katarína Kosmeľová